F\u00f6r att starta fordonet anv\u00e4ndes en spak, som man l\u00e5ngsamt r\u00f6rde p\u00e5 samtidigt som man lyssnade p\u00e5 motorljudet.<\/li>\n<\/ol>\nT\u00e4ndstickorna<\/h4>\n
Under andra v\u00e4rldskriget gick det att k\u00f6pa s\u00e4rskilda t\u00e4ndstickor i Sverige avsedda f\u00f6r t\u00e4ndning av gengasgenerat. De var mycket l\u00e4ngre och gr\u00f6vre \u00e4n vanliga t\u00e4ndstickor, ofta uppemot 20-30 centimeter. Dessutom var de doppade i silver och hade en knallgul spets. N\u00e4r gengasaggregatst\u00e4ndstickan brann avgav den ett bl\u00e4ndande kritvitt sken.<\/p>\n
T\u00e4ndsticksaskar och t\u00e4ndstickor av denna typ som \u00f6verlevt fr\u00e5n andra v\u00e4rldskriget g\u00e5r numera att se p\u00e5 museum och v\u00e5rdas ocks\u00e5 \u00f6mt av samlare.<\/p>\n
Man beh\u00f6vde b\u00e5de ha vanliga t\u00e4ndstickor (eller annan eldk\u00e4lla) och gengasaggregatst\u00e4ndstickor f\u00f6r att f\u00e5 ig\u00e5ng bilen. F\u00f6rst t\u00e4nde man den vanliga t\u00e4ndstickan och sedan anv\u00e4nde man den f\u00f6r att f\u00e5 eld p\u00e5 gengasaggregatst\u00e4ndstickan. Att dra en gengasaggregatst\u00e4ndsticka mot ett vanligt t\u00e4ndstickspl\u00e5n fungerade inte.<\/p>\n
F\u00f6rgiftningar<\/h4>\n
\u00c5r 1941 intr\u00e4ffade ungef\u00e4r ett dussin d\u00f6dsolyckor i Sverige d\u00e4r d\u00f6dsorsaken var kv\u00e4vning p\u00e5 grund av gengas, och ungef\u00e4r hundra personer var n\u00e4ra att d\u00f6 av samma anledning.<\/p>\n
N\u00e4r man startade sitt gengasaggregat gick det inte att k\u00f6ra iv\u00e4g bilen direkt, utan gengasaggregatet m\u00e5ste f\u00e5 vara ig\u00e5ng en stund f\u00f6r att tillr\u00e4ckligt mycket gengas skulle hinna prodcueras. Om det var d\u00e5ligt v\u00e4der ute och man hade bilen i garage var det f\u00f6rst\u00e5s lockande att v\u00e4nta inne garaget med garageporten st\u00e4ngd tills bilen var redo. Detta var dock mycket riskfyllt, eftersom det i den inst\u00e4ngda milj\u00f6n kunde hinna byggas upp livsfarligt h\u00f6ga koncentrationer av kolmonoxid.<\/p>\n
Kolmonoxid \u00e4r en osynlig och doftfri gas och symptomen p\u00e5 koldioxidf\u00f6rgiftning kan komma smygande och vara sv\u00e5ra att uppt\u00e4cka innan det \u00e4r f\u00f6rsent. F\u00f6r att undvika kolmonoxidf\u00f6rgiftning g\u00e4llde det att s\u00f6rja f\u00f6r god ventilation i garaget eller anv\u00e4nda en liten skv\u00e4tt av n\u00e5got annat drivmedel f\u00f6r att k\u00f6ra ut bilen innan man satte ig\u00e5ng gengasaggregatet.<\/p>\n
Under en period var andelen gengasolyckor s\u00e5 h\u00f6g i Sverige att man \u00f6verv\u00e4gde att inr\u00e4tta en s\u00e4rskild avdelning p\u00e5 Sabbatsbergs sjukhus som skulle inrikta sig p\u00e5 just v\u00e5rd av gengasf\u00f6rgiftade patienter.<\/p>\n
Efter andra v\u00e4rldskriget<\/h2>\n
Efter andra v\u00e4rldskrigets slut ersattes gengasen av bensin, men v\u00e4ndningen skedde inte \u00f6ver en natt. Det tog tid f\u00f6r importen att komma ig\u00e5ng igen och fordonen beh\u00f6vde inte bara bensin utan \u00e4ven vissa specifika sm\u00f6rjoljor f\u00f6r att kunna \u00f6verge gengasaggregaten f\u00f6r gott.<\/p>\n
M\u00e5nga gengasaggregat skrotades, men det fanns ocks\u00e5 de som blev st\u00e5ende i garage, lador och f\u00f6rr\u00e5d. Under 1970-talets energikris var det vissa av de bevarade gengasaggregaten som dammades av och kom till bruk igen. Energikrisen p\u00e5 1970-talet satte ocks\u00e5 fart p\u00e5 forskningen s\u00e5 att anv\u00e4ndningen av gengas som drivmedel blev s\u00e4krare och mer effektivt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
1800-talet Under 1800-talet anv\u00e4ndes gengas bland annat f\u00f6r att elda i masugnar vid bergsbruken. S\u00e4rskilt stort genomslag fick den i omr\u00e5den av Europa\u2026 mer »<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":118,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"class_list":["post-116","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-biogas"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/116","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=116"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/116\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":121,"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/116\/revisions\/121"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/118"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=116"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=116"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.gasforeningen.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=116"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}